Gebyr - Tilbagebetaling af gebyr betalt til SIRI
Du skal oftest betale gebyr for få behandlet en ansøgninger om opholdstilladelse hos SIRI.
Nedenfor kan du læse mere om hvornår der er mulighed for at få et gebyr tilbagebetalt.
Vejledningen vedrører alene gebyr betalt til SIRI. Det vedrører således ikke eventuelle gebyr betalt til Udlændingestyrelsen eller til en dansk repræsentation uden for Danmark.
Du kan få tilbagebetalt et gebyr, der er betalt for indgivelse af en ansøgning, hvis:
-
du ikke er berettiget til at indgive ansøgningen
-
Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige, at ansøgningen skal tillades indgivet uden betaling af gebyr
-
ansøgningen afvises fordi der er betalt mere end 225 kr. (2023-niveau) for lidt i gebyr
-
ansøgningen afvises fordi der er betalt mindre end 225 kr. (2023-niveau) for lidt i gebyr og differencen ikke indbetales inden for den givne frist.
En del af et betalt gebyr tilbagebetales hvis ansøgningen afvises.
SIRI kan ikke modtage din ansøgning, hvis du:
- opholder dig ulovligt i Danmark.
- er omfattet af kravet om afgivelse af biometri men ikke vil afgive biometri.
- ikke indgiver ansøgningen digitalt i de tilfælde hvor der er krav herom.
I disse tilfælde tilbagebetales det betalte gebyr med et fradrag på kr. 930 (2023 niveau).
Læs mere om lovligt ophold
Læs mere om kravet om biometri
Læs mere om ansøgningsskemaer, og hvornår der skal søges digitalt
Du kan ikke få tilbagebetalt et gebyr hvis du frafalder ansøgningen, eller ansøgningen af anden grund ikke længere har betydning for dig.
Du kan heller ikke få tilbagebetalt et gebyr hvis du får afslag på ansøgningen om opholdstilladelse.
For at kunne tilbagebetale et gebyr skal du oplyse:
- Sagsbestillings-id
- det fulde navn og adresse på den person eller det firma, som har betalt gebyret.
Du skal desuden sende en kopi af din kvittering på, at du har betalt gebyret.
Du kan enten sende en kopi af den kvittering, som du modtog i forbindelse med betalingen af gebyret, eller en specifik bankudskrift, hvor betalingen fremgår. Hvis du sender en bankudskrift, skal navnet på kontohaver enten fremgå af bankudskriften eller dokumenteres særskilt.
Gebyret tilbagebetales til det betalingskort, som blev anvendt til betaling af gebyret. Hvis du har betalt med betalingskort og vil have gebyret tilbage på en anden konto, kan vi først betale gebyret tilbage efter 365 dage.
Efter 365 dage kan vi tilbagebetale gebyret til en dansk NemKonto, en dansk bankkonto eller en udenlandsk bankkonto. Husk at oplyse, om kontoen tilhører ansøger eller en anden person/virksomhed. Hvis kontoen tilhører en anden person/virksomhed, skal du oplyse navnet på personen/virksomheden.
Alt efter dit valg af tilbagebetalingsmåde, skal du også oplyse yderligere informationer:
- Hvis du har MitID og en dansk NemKonto, skal du oplyse dit CPR-nummer. Hvis kontoen tilhører en virksomhed, skal du oplyse virksomhedens CVR-nummer. Læs mere om dansk NemKonto på nemkonto.dk (åbner i nyt vindue)
- Hvis du vil have gebyret betalt tilbage til en dansk bankkonto, skal du oplyse pengeinstitut samt kontoens registreringsnummer og kontonummer.
- Hvis vi skal tilbagebetale til en udenlandsk bankkonto, anbefaler vi, at du spørger din bank om, hvilke oplysninger der er nødvendige, for at pengene kan overføres fra Danmark. Generelt skal du oplyse:
- Fulde navn og adresse på kontohaver
- Navn og adresse på bank
- IBAN eller kontonummer
- SWIFT/BIC
Du kan klage over afgørelse om tilbagebetaling af gebyr til:
Udlændingenævnet
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon: +45 6198 3800
E-mail: udln@udln.dk
En klage skal være indgivet inden 8 uger efter du har modtaget afgørelsen om hel/delvis tilbagebetaling af gebyr eller afslag på tilbagebetaling.