Publiceret 09-01-2025 - Senest opdateret: 14-01-2025
Udlændingestyrelsen advarer om telefonsvindel
Udlændingestyrelsen er blevet bekendt med, at der i øjeblikket foregår telefonsvindel, hvor personer, der udgiver sig for at være fra Udlændingestyrelsen, forsøger at få fat i borgeres oplysninger.
Der er tale om, at borgere har modtaget opkald fra personer, der udgiver sig for at være fra Udlændingestyrelsen – i visse tilfælde fra et telefonnummer, der er identisk med Udlændingestyrelsens hovednummer. Personerne giver indtryk af en akut situation, hvor borgeren skal handle hurtigt og i den forbindelse udlevere personlige oplysninger.
Opkaldene er ikke fra Udlændingestyrelsen, og der er tale om telefonsvindel.
Gode råd til at undgå at blive svindlet i telefonen
-
Vær særligt opmærksom, hvis nogen ringer til dig uopfordret og angiver at komme fra Udlændingestyrelsen, og du ikke forud herfor selv har rettet henvendelse til Udlændingestyrelsen eller har en ansøgning under behandling hos os.
-
Stol ikke på visningen af telefonnummeret. Svindlere kan ændre visningen af nummeret, de ringer fra.
-
Vær særligt opmærksom, hvis nogen beder dig udlevere personlige oplysninger.
-
Vær særligt opmærksom, hvis nogen forsøger at presse dig til at handle med det samme ved at give indtryk af, at situationen er akut eller har store konsekvenser.
Gode råd, hvis du har været udsat for telefonsvindel
Ring til politiet på 114, hvis du har været udsat for telefonsvindel. På hjemmesiden sikkerdigital.dk kan du læse mere om, hvordan du skal forholde dig, hvis du har været udsat for online svindel, misbrug af personlige oplysninger, krænkelse med billede eller video med mere:
Få hjælp, når skaden er sket (sikkerdigital.dk)
Yderligere vejledning
På sikkerdigital.dk kan du læse mere om, hvordan du spotter et telefonopkald fra svindlere:
Gode råd til, hvordan du spotter fupopkald fra svindlere (sikkerdigital.dk).