Publiceret 28-02-2013
Udlændingestyrelsens Servicecenter omdannes til ny Borgerservice
Den 8. april omdannes det nuværende Servicecenter i Ryesgade 53, når Udlændingestyrelsen åbner det ny Borgerservice, der både tager sig af personlige og telefoniske henvendelser.
Der lanceres mere brugerorienterede åbningstider, kortere ventetid ved personlig henvendelse og servicemål, der skal give brugerne en mere præcis forventning om den maksimale ventetid.
Der vil være åbent for personlig betjening hele torsdagen.
Og der vil som noget nyt være åbent for telefonisk henvendelse til kl. 17 på torsdage – dvs. 2 timer udover den nuværende åbningstid. Der vil også en enkelt dag om ugen kunne ringes tidligere end kl. 9, som i dag er det faste starttidspunkt.
Detaljerne i de nye åbningstider vil i første halvdel af marts blive offentliggjort her på nyidanmark.dk.
Der bliver samtidig indført servicemål (maksimale ventetider), der skal give brugerne mere præcise forventninger om ventetiden ved personlige og telefoniske henvendelser.
Den maksimale ventetid bliver på en time ved personlig henvendelse. Hvis styrelsen lever op til dette mål, vil det samtidig give væsentligt kortere ventetider end hidtil. I uge 6, 7 og 8 har den gennemsnitlige ventetid for personlig betjening ligget mellem en time og halvanden time. Brugerne vil som hidtil kunne følge med i sidste uges ventetid via nyidanmark.dk.
Den maksimale ventetid ved telefonisk henvendelse bliver på 10 minutter. Den gennemsnitlige ventetid hidtil i år har været 5 minutter og 51 sekunder.
Bjørn Hørning, chef for Borgerservice, siger:
- Vi ønsker at strække os så langt som muligt for at komme brugernes ønsker i møde. Derfor justerer vi nu vores Borgerservice med nye åbningstider, så vi i højere grad er tilgængelige, når brugerne har behov for det. Samtidig arbejder vi målrettet på at komme ned på maksimalt 1 times ventetid for personlig betjening.
Desuden bliver brugerinformation om betjening og ventetider forbedret. I dag bringes den forudgående uges ventetider på nyidanmark.dk, så brugerne kan se, hvilke dage ventetiden normalt er kortest. Og i Servicecenteret vises den aktuelle ventetid på display. Denne forventningsafstemning er suppleret med en ny service på nyidanmark.dk, hvor brugerne via mobiltelefon eller bærbar pc kan følge med i, hvilket nummer der aktuelt betjenes. Desuden undersøger Udlændingestyrelsen muligheden for at indføre tidsbestilling til personlig betjening.