Teknisk support – ofte stillede spørgsmål
Find svar på en række ofte stillede spørgsmål om gebyrbetaling, online ansøgninger/invitationer, MitID og Min Side.
MitID – privat og Erhverv
MitID er et digitalt ID. Med det beviser du, hvem du er på nettet, fx når du skal logge på danske offentlige selvbetjeningsløsninger eller din netbank.
På nyidanmark.dk kan du bruge dit private MitID til at logge på Min Side eller logge på og signere online ansøgninger/invitationer.
Hvis du er over 15 år og har et dansk CPR-nr., kan du bestille MitID.
Hvis du ikke har et dansk CPR-nr., kan du ikke få MitID.
MitID Erhverv er et digitalt ID, som virksomheder, foreninger og myndigheder kan bruge, hvis medarbejdere eller medlemmer skal logge på private og offentlige selvbetjeningsløsninger.
MitID Erhverv identificerer dig som medarbejder i en bestemt virksomhed eller organisation.
På nyidanmark.dk kan du bruge MitID Erhverv til at logge på Min Side eller logge på og signere online ansøgninger/invitationer.
Læs om MitID Erhverv på mitid-erhverv.dk (åbnes i nyt vindue)
Du kan få hjælp til at opsætte dit MitID korrekt på mitid.dk og mitid-erhverv.dk.
På mitid.dk kan du se de tekniske krav til computer, tablet og telefon.
Læs om de tekniske krav til MitID (åbnes i nyt vindue)
På mitid.dk findes en oversigt over de tekniske krav til både computere og mobile platforme.
Betaling af gebyr
I betalingsløsningen på nyidanmark.dk kan du printe en kvittering, efter du har betalt gebyr. Print denne kvittering, inden du lukker betalingsmodulet.
Vi sender dig ikke en kvittering på mail, fordi du ikke oplyser din mail i forbindelse med betalingen.
Når du sender din ansøgning, skal du vedhæfte dokumentation for, at du har betalt gebyr. Hvis du har betalt gebyr uden at printe en kvittering, skal du vedhæfte anden dokumentation for betalingen. Det kan fx være en betalingsudskrift fra din netbank.
Online ansøgning
Nej, ikke altid. Den enkelte ansøgning afgør, om du skal bruge MitID til at logge ind. Du kan finde mere vejledning under fanen ”Sådan ansøger du” på den enkelte ansøgningsside.
Du skal bruge MitID, hvis:
-
du er reference (familiemedlem, arbejdsgiver, uddannelsesinstitution mv.) i Danmark og skal udfylde din del af en ansøgning
-
du er ansøger og allerede har opholdstilladelse i Danmark.
Hvis du ikke behøver at bruge MitID, kan du oprette dig som bruger med din e-mail og logge på ansøgningen.
I de fleste ansøgninger kan du logge på og signere ansøgningen/invitationen med både dit private MitID og MitID Erhverv.
I nogle ansøgninger/invitationer kan du kun bruge enten dit private MitID eller MitID Erhverv. Du kan finde mere vejledning i den enkelte ansøgning/invitation.
Virksomheder kan vælge, at medarbejdere bruger deres private MitID til at logge ind på vegne af virksomheden.
Vi skriver under fanen ’Sådan ansøger du’ på en ansøgningsside, om du kan udfylde ansøgningen selv, eller om to eller flere personer skal udfylde hver sin del af ansøgningen. Det kan fx være din arbejdsgiver, din uddannelsesinstitution, dit familiemedlem, dit praktiksted eller din au pair-vært, som skal udfylde sin del af en ansøgning.
Når du har klikket på linket til ansøgningen på ansøgningssiden, kan du vælge 'Opret bruger' inde på ansøgningen. Når du har oprettet dig som bruger med dit navn og din e-mailadresse, sender vi dig en e-mail med et link. Du skal bruge linket til at lave en adgangskode.
Når du har lavet en adgangskode, kan du logge ind og udfylde ansøgningen.
I ansøgninger med flere dele, hvor din reference starter ansøgningen, sender vi dig en e-mail, efter din reference har udfyldt sin del. Din reference skal skrive din e-mailadresse i sin del. Du skal bruge linket i mailen til at oprette dig som bruger med samme e-mailadresse for at få adgang til din del.
Sørg for, at din reference skriver den samme e-mail, som du har tænkt dig at oprette dig med.
Når du har oprettet dig som bruger med dit navn og din e-mailadresse, sender vi dig en ny e-mail med et link. Du skal bruge linket til at lave en adgangskode. Når du har lavet en adgangskode, kan du logge ind og udfylde din del af ansøgningen.
Du har 30 dage til at logge ind på din del af en ansøgning. Hvis der er gået mere end 30 dage, skal din reference starte forfra med sin del.
Dit familiemedlem skriver dit CPR-nr. i sin del af ansøgningen, så vi kan sende dig et link til din del af ansøgningen via Digital Post.
Udfyld din del af ansøgningen via linket, og log ind med dit private MitID.
Du har 30 dage til at logge ind på din del af en ansøgning. Hvis der er gået mere end 30 dage, skal din ægtefælle/samlever starte forfra med sin del.
Når du har oprettet dig som bruger, bliver du ført væk fra ansøgningen og over på 'Mit Overblik'.
Klik igen på linket til ansøgningen for at komme ind på den.
Hvis du har modtaget en e-mail fra os, skal du oprette dig som bruger med samme e-mailadresse, som din reference har skrevet i deres del, for at få adgang til din del.
Sørg for, at din reference skriver den samme e-mail, som du har tænkt dig at oprette dig med.
Hvis du opretter en bruger med en anden e-mailadresse, end den du modtog e-mailen fra os på, kan du ikke finde din del af ansøgningen.
Du kan heller ikke logge ind på din del med MitID, hvis du har fået en e-mail om at skulle oprette en e-mail bruger.
Din reference skal skrive din e-mailadresse i sin del. Hvis din reference har skrevet en forkert e-mailadresse, kan vi ikke sende dig et link til din del af ansøgningen.
Tjek derfor med din reference, hvilken e-mailadresse din reference har skrevet i sin del. Hvis e-mailadressen er forkert, skal din reference udfylde en ny ansøgning for at skrive din rigtige e-mailadresse.
Opret en bruger med den samme e-mailadresse, som din reference har skrevet i deres del af ansøgningen. Log på 'Mit Overblik', og find din del af ansøgningen under bjælken 'Venter på dig'.
Hvis du skal sende din ansøgning til Udlændingestyrelsen, skal du oprette en bruger via linket nedenfor.
Opret en bruger hos Udlændingestyrelsen
Hvis du skal sende din ansøgning til SIRI, skal du oprette en bruger via linket nedenfor.
Opret en bruger hos SIRI
Du kan ændre din adgangskode ved at klikke på linket til ansøgningen. Vælg mail ('E-mail' på engelsk) som login. Under knappen 'Log ind' kan du klikke på linket 'Glemt din adgangskode?'. Indtast den e-mailadresse, som du oprettede din bruger med og vælg 'Send adgangskode'. Vi sender dig en e-mail med et link, hvor du kan lave en ny adgangskode.
Når du har lavet en ny adgangskode, får du en bekræftelsesmail, og du kan logge på din bruger.
Log på 'Mit overblik', og find dine gemte ansøgninger under bjælken 'Dine igangværende'. Vælg den samme login-metode, som du tidligere er logget ind med.
Hvis du skal sende din ansøgning til Udlændingestyrelsen, skal du logge ind via linket nedenfor.
Log på Mit overblik hos Udlændingestyrelsen
Hvis du skal sende din ansøgning til SIRI, skal du logge ind via linket nedenfor.
Du kan se og udfylde din gemte ansøgning i 30 dage fra du senest har gemt ansøgningen.
Hvis du skifter sprog midt i din ansøgning, skal du starte forfra på ansøgningen.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan finde mit land, fx i feltet om statsborgerskab eller fødeland?
Hvis du skriver landets navn i feltet, dukker det op.
Hvis du vælger 'Slet ansøgning', vil der komme en pop-up, hvor du skal bekræfte, at du vil slette ansøgningen. Hvis du sletter ansøgningen, vil den ikke blive gemt, og du kan ikke finde den under fanen 'Mit overblik'. Hvis du alligevel vil sende os en ansøgning, skal du starte forfra.
Du kan signere og sende en del af vores ansøgninger, ved at du vedhæfter en underskrevet kopi af ansøgningens erklæring. Følg vejledningen i ansøgningen.
Det er vigtigt, at du underskriver og vedhæfter vores erklæring på tro og love. Vi kan kun bruge din underskrift, hvis den står i vores erklæring, ikke hvis den står i et andet dokument. Hvis underskriften står i et andet dokument, kan vi ikke behandle din sag, før du har sendt os den underskrevne erklæring.
Du erklærer med din underskrift, at de oplysninger, som du har givet i ansøgningen, er sande og fuldstændige.
Du kan opleve, at ansøgningen loader i 1-2 minutter, efter du har sendt den. Du kan se det, ved at en lille loading spinner kører ved siden af internetadressen i din browser. Lad være med at opdatere eller genindlæse siden.
Når ansøgningen er sendt, vil du se en kvittering. Du kan hente både en PDF-version af ansøgningen og selve kvitteringen.
Log på 'Mit overblik', og find din sendte ansøgning under bjælken 'Afsluttede seneste måned'. Du kan finde ansøgningen i op til 30 dage efter, at du har sendt den. Vælg den samme login-metode, som du tidligere er logget ind med.
Hvis du har sendt din ansøgning til Udlændingestyrelsen, skal du logge ind via linket nedenfor.
Log på Mit overblik hos Udlændingestyrelsen
Hvis du har sendt din ansøgning til SIRI, skal du logge ind via linket nedenfor.
Der kan gå noget tid, fra du har sendt en ansøgning, til vi har modtaget alle informationer. Først når vi har fået alle informationer, kan du se ansøgningen i 'Mit Overblik' under bjælken 'Afsluttede seneste måned'.
Når du er logget ind på Mit Overblik, kan du under bjælken 'Afsluttede finde ansøgninger', som du har sendt os.
Klik på en ansøgning for at åbne den op. Nederst i ansøgningen kan du downloade den som PDF. Du kan også downloade både en PDF af ansøgningen og de filer, du vedhæftede.
Vi gemmer din bruger i 30 dage fra dit seneste login.
Min Side
Min Side er din personlige side, som giver dig adgang til oplysninger om nogle af dine sager hos os.
Når du logger ind, henter Min Side oplysninger fra forskellige registre, som tilhører udlændingemyndighederne eller andre offentlige myndigheder.
Min Side kan bruges af både privatpersoner og virksomheder. Du skal blot have enten et privat MitID eller MitID Erhverv.
Det er kun dig som ansøger eller reference, der kan se oplysninger om din sag via Min Side.
Som privatperson kan du:
-
få oplysninger om og se status på opholdssager, hvor du enten selv er ansøger eller reference (fx vært for en au pair-person)
-
få oplysninger om og se status på visumbesøg, som du er vært for og har sendt en visuminvitation om
-
se ansøgers Person ID, hvis du enten selv er ansøger eller reference
-
sende beskeder til den sagsbehandlende myndighed, dvs. enten Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI).
Som ansat i en virksomhedeller uddannelsesinstitution, kan du:
-
få oplysninger om og se status på sager, hvor din virksomhed eller uddannelsesinstitution er tilknyttet som reference
-
få oplysninger om og se status på visumbesøg, som din virksomhed er vært for, og hvor du har sendt en visuminvitation.
-
sende beskeder til den sagsbehandlende myndighed, dvs. enten Udlændingestyrelsen eller SIRI.
Du logger på Min Side med dit private MitID. På den måde sikrer vi os, at du har ret til at se oplysningerne.
Du logger på Min Side med MitID Erhverv. På den måde sikrer vi os, at du har ret til at se oplysningerne.
På Min Side kan du se status på opholdssager om:
-
Familiesammenføring
-
Permanent ophold, dog ikke permanent ophold på baggrund af asyl
-
Arbejde, inkl. medfølgende familie
-
Studie og praktik, inkl. medfølgende familie
-
Au pair
-
Religiøse forkyndere, inkl. medfølgende familie
-
Working holiday
-
Pas og opholdskort.
Du kan også se status på visuminvitationer, som du har sendt.
Du skal huske at logge ud af Min Side efter dit besøg - især hvis du bruger Min Side fra en offentlig computer, fx på et bibliotek. Ellers risikerer du, at brugeren af computeren efter dig kan se dine personlige oplysninger.
Sådan gør du
-
Klik på knappen 'log ud' øverst til højre på skærmen
-
Luk alle browservinduer ved at klikke på krydset øverst i højre hjørne på alle åbne browservinduer.
Det er ikke nok at klikke på krydset på fanebladet i din browser. Hvis du kun lukker et faneblad, kan du stadig være logget ind, og andre vil kunne se dine personlige oplysninger.
Nej. Det er kun dig som ansøger eller reference, der kan få adgang til oplysninger om din sag via Min Side.
Nej, du kan ikke få adgang til Min Side uden MitID.
På Min Side kan du kun se status på opholdssager, der behandles hos enten Udlændingestyrelsen eller SIRI.
Du kan ikke se klagesager, der behandles af andre myndigheder, på Min Side.
Der kan gå op til 14 dage, fra du har sendt din ansøgning, til du kan se din sag på Min Side.
Hvis din virksomhed er reference på mange sager, er det ikke muligt at fremsøge alle sagerne på én gang. Du kan i stedet finde en bestemt sag ved at søge på sagsnummeret, ansøgers Person ID eller ansøgers CPR-nummer.