Ring til SIRI
Det er vigtigt, at du vælger det rigtige nummer, når du skal ringe til Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) for at stille spørgsmål. På den måde kan vi hurtigst og bedst hjælpe dig.
I telefonen kan vi give dig generel vejledning om reglerne. Det kan fx være vejledning om, hvad der generelt kræves for at få en tilladelse. Vi kan ikke rådgive dig om, hvad du konkret skal gøre for at opfylde betingelserne.
Den person, du taler med i telefonen, er ikke sagsbehandler på din konkrete sag og kender derfor ikke alle detaljer i sagen.
Hvis du endnu ikke indgivet en ansøgning, kan vi kun vejlede dig ud fra de oplysninger, du mundtligt giver os i telefonen.
Hvis du har ansøgt og fået afslag, kan du læse om dine muligheder for at klage i det brev, vi har sendt dig med vores afgørelse.
Når du ringer, kan du få:
- vejledning om reglerne for EU-ophold i Danmark og for opholds- og arbejdstilladelse i Danmark som arbejdstager, arbejdssøgende, studerende, au pair, praktikant og person på Working Holiday
- hjælp til at finde den relevante vejledning på nyidanmark.dk, fx den rigtige ansøgningsside, og til ansøgningsprocessen i øvrigt
- information om servicemålene for vores sagsbehandlingstider
- oplyst, om vi har modtaget din ansøgning eller eventuelt supplerende dokumenter, og du kan give os nye oplysninger i din sag
- hjælp til at forstå din afgørelse bedre og vejledning om din klagemulighed, hvis du har fået afslag.
Når du ringer, kan du ikke få:
- svar på, om du kan få en tilladelse, før vi har behandlet sagen
- rådgivning om, hvilken type tilladelse du skal vælge at søge
- oplyst sagsbehandlingstiden for din sag, få din sag behandlet hurtigere ved at ringe, eller tale med sagsbehandleren på din konkrete sag
- svar på, om du kan få tilladelse, hvis du søger igen efter at have fået afslag.
Hvad kan du selv gøre?
- læs om reglerne for at få opholds- og arbejdstilladelse på den relevante ansøgningsside på nyidanmark.dk
- læs vores side om teknisk support – og få svar på de oftest stillede spørgsmål
- læs vores skemaguide for at finde det rette ansøgningsskema
- se status på din sag på Min Side, hvis du har MitID
- send på forhånd en skriftlig fuldmagt, hvis en anden på dine vegne skal ringe om din sag
- hav sagsnummer, person-id eller sagsbestilings-id klar, hvis du ringer til os om en konkret sag.
72 14 20 00 - Hovednummer
Når du ringer til vores hovednummer, kan du vælge mellem vores linjer 1-5.
72 14 20 01 - Linje 1
EU-opholdsdokument på baggrund af.
- EU-ophold som arbejdstager
- EU-ophold som studerende
- EU-ophold som selvstændig erhvervsdrivende
- EU-ophold som person med tilstrækkelige midler (selvforsørgende)
- EU-ophold som udstationeret tjenesteyder for en virksomhed i et EU-land
- EU-ophold som familiemedlem til en EU-borger
- Familiesammenføring med en dansk statsborger efter EU-reglerne
- Permanent ophold efter EU-reglerne
- Nyt opholdsdokument til herboende britiske statsborgere og deres familiemedlemmer på baggrund af udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien.
72 14 20 02 - Linje 2
Opholdstilladelse på baggrund af
- Studie
- Ph.d.
- Etableringskort
- Medfølgende familiemedlem til ovenstående.
72 14 20 03 - Linje 3
Opholdstilladelse på baggrund af
- Arbejde som fodermester eller driftsleder i landbruget
- Praktikant
- Au pair
- Autorisation
- Grønland
- Færøerne
- Medfølgende familiemedlem til ovenstående.
72 14 20 04 - Linje 4
Opholdstilladelse på baggrund af
- Beløbsordningen
- Den supplerende beløbsordning
- Fast track-ordningen
- Medfølgende familiemedlem til ovenstående.
72 14 20 05 - Linje 5
Opholdstilladelse på baggrund af
- Arbejde som forsker eller invitation som gæsteforsker (herunder fast track-forskere)
- Positivlisten for personer med en videregående uddannelse
- Positivlisten for faglærte
- Start-up Denmark
- Arbejdsmarkedstilknytning
- Særlige individuelle kvalifikationer
- Ansættelse som trainee
- Working Holiday
- Arbejde som volontør
- Flytbare arbejdspladser til søs
- Medfølgende familiemedlem til ovenstående
- Medfølgende familiemedlem til en person med permanent opholdstilladelse i forlængelse af arbejde eller studie
- Medfølgende familiemedlem til udlandsdanskere.
Mandag kl. 9-15
Tirsdag lukket
Onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 9-15
Fredag kl. 9-12
Mange af de oplysninger, vi har, er fortrolige. De må ikke udleveres til personer, der ikke har noget med sagen at gøre. Det vil sige, at vi har tavshedspligt.
Ringer du til os som værtsfamilie, arbejdsgiver, uddannelsesinstitution eller praktiksted, kan vi stille et kontrolspørgsmål for at sikre, at du må få oplysningerne.
Det kræver en fuldmagt fra au pairen, arbejdstageren, den studerende eller praktikanten, før vi kan give dig oplysninger i sagen. I visse situationer kan vi dog give dig oplysninger, fx hvis vi har anmodet dig om oplysninger i sagen.
Du kan finde en standard fuldmagt her
Hvis du ringer til SIRI sammen med ansøger, vil det være muligt for ansøger at give mundtlig fuldmagt.
SIRI er lukket for henvendelser alle helligdage, dagen efter Kristi himmelfartsdag, Grundlovsdag samt i perioden mellem jul og nytår.