I ægtefællesammenføringssager, hvor Udlændingestyrelsen har stillet forsørgelseskrav, har bopælskommunen pligt til at indberette til Udlændingestyrelsen, hvis den ægtefællesammenførte eller den herboende reference modtager offentlige ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, jf. udlændingelovens § 9, stk. 26.

Kommunen skal således orientere Udlændingestyrelsen, hvis en ansøgning om offentlige ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven imødekommes. Modtagelse af offentlige ydelser kan medføre, at den ægtefællesammenførtes opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget.

Oplysninger om, hvorvidt der er stillet forsørgelseskrav, eller om kravet er fraveget, kan findes via Udlændinge Informations Portalen (UIP).

Det forudsættes, at kommunen i relevante sager i medfør af de almindelige forvaltningsretlige regler vil vejlede om de mulige opholdsretlige konsekvenser (inddragelse/nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse) af en ansøgning om offentlige ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.

Kommunen skal anvende dette indberetningsskema til brug for indberetningen.

Yderligere information kan fås ved at kontakte Borgerservice på tlf. 35 30 88 88. Se Udlændingestyrelsens åbningstider