Hvem kan få forlænget sin opholdstilladelse som udsendelseshindret?

Fra den 1. januar 2025 kan en udlænding ikke længere få opholdstilladelse på baggrund af udsendelseshindringer.

Hvis du har fået opholdstilladelse som udsendelseshindret inden den 1. januar 2025, kan du søge om forlængelse af denne. Du har fået opholdstilladelsen, fordi det ikke var muligt at udsende dig fra Danmark, da du fik afslag på din ansøgning om asyl.

Hvad er betingelserne for forlængelse?

For at få forlænget din opholdstilladelse som udsendelseshindret, er det en betingelse, at du har fået opholdstilladelse som udsendelseshindret inden den 1. januar 2025. Derudover er det en betingelse, at det stadig ikke er muligt for dig at blive udsendt eller at udrejse, samt at du fortsat medvirker til udsendelsen.

Hvornår skal du søge om forlængelse?

Du kan tidligst indgive ansøgningen om forlængelse 3 måneder før, din nuværende opholdstilladelse udløber.

Når du indgiver ansøgningen til tiden, har du lovligt ophold i Danmark, imens din ansøgning bliver behandlet.

Hvis du indgiver ansøgningen for sent, risikerer du at blive meldt til politiet og skulle betale en bøde.

Hvor mange år kan din opholdstilladelse forlænges med?

Din opholdstilladelse kan forlænges med højst 1 år ad gangen. Efter 2 år kan tilladelsen forlænges med højst 2 år ad gangen.

Her kan du få overblik over, hvad du skal gøre, når du vil ansøge om forlængelse af din opholdstilladelse som udsendelseshindret.

Du skal udfylde ansøgningen og vedlægge dokumentation. Det er derfor en god idé at indsamle dokumentationen på forhånd

Du kan få brug for:

Afsæt gerne

10-15 minutter

til at udfylde ansøgningen

1 person

Du, som er ansøger, skal udfylde ansøgningen.

Ansøgningsløsningen indeholder en grundig vejledning i, hvordan du udfylder ansøgningen, og hvilken dokumentation du kan vedhæfte. 

Du skal have MitID for at bruge ansøgningsløsningen. Læs mere om MitID

Hvis du vil fortsætte med at udfylde en gemt digital ansøgning, skal du vælge ”Start digital ansøgning”. Når du er logget ind, kan du hente den gemte ansøgning.

Hvis du har ændringer til en digital ansøgning, som er sendt til Udlændingestyrelsen, skal du kontakte os. Du skal ikke indgive en ny ansøgning. Se Udlændingestyrelsens kontaktoplysninger

Start digital SG4 ansøgning

Du kan også benytte det papirbaserede ansøgningsskema. Skemaet i Word-format kan du udfylde på skærmen, inden du printer. Skemaet i pdf-format skal du printe og udfylde i hånden.

Hent skema SG4 i Word-format

Hent skema SG4 i pdf-format

Når du indgiver en ansøgning til Udlændingestyrelsen, vil vi behandle dine personoplysninger. Du kan læse mere om dine rettigheder, og om hvordan vi behandler dine oplysninger, i ansøgningsskemaet eller på denne side: Personoplysninger – Sådan behandler vi dine oplysninger

 

Hvis du har udfyldt ansøgningen digitalt, bliver den automatisk sendt til Udlændingestyrelsen.

Har du udfyldt ansøgningen på papirskemaet, kan du indgive den i Udlændingestyrelsens Borgerservice. Du skal bestille en tid, inden du møder op i Borgerservice. Læs mere om, hvor Udlændingestyrelsens Borgerservice har afdelinger, og hvordan du bestiller tid

Ansøgningen kan også sendes til Udlændingestyrelsen.  

Du skal normalt have taget fingeraftryk og ansigtsfoto – også kaldet biometri – inden for 4 uger fra, du har indgivet ansøgningen. Biometrien skal bruges for, at du kan få et nyt opholdskort.

Du kan få optaget biometri i Udlændingestyrelsens Borgerservice. Du skal bestille en tid, inden du møder op i Borgerservice. Læs mere om, hvor Udlændingestyrelsens Borgerservice har afdelinger, og hvordan du bestiller tid

Læs mere om opholdskort med fingeraftryk og ansigtsfoto

Ansvarlig myndighed

Kontakt os